Vuxen...?

Va innebär dä å bli vuxen?
Härom dagen va dä en liten tjej å handla mä sin mamma,
fråg hur gammal jag va.
Jag svarade som dä va.
Å då fråger ho,
"ä man vuxen när man ä så gammal?"
"Nej nej inte jag, jag blir aldri vuxen"
Flickan såg på mej mä fundersam blick,
mamman bara skratta.

Själv fick jag en rikti tankeställare.
Vuxen? Gammal? Jag?
Blir jag vuxen? Blir jag gammal?
Ja int ä man 15år längre..

Men när blir man vuxen?
När man ä 20? 25? 50?
eller när man går i pension kanske?
Dä ä nog olika på oss alla.
Vem bestämmer om man ä vuxen? Ingen!

Om man ä vuxen, innebär dä då.......
Att man har ett fast jobb.
Allti drar ica/konsum kort.
Tar reda på rabatt kuponger, köp två få 10kr i rabatt.
Allti blir dä nån krona man spar.
Plocker reda på all pant man hitter, dä ä ju hela 50öre på en burk!
Många 50 öringar blir att nån krona te sist.
Allt för å spar den lilla kronan, som kan bli värdefull.
Har man nog många kronor så nog fan blir dä penga av dä te sist.
Men ä dä så dä ä när man blir vuxen?
Man vänder å vrider på pengar, rabatt kupnger å pantburkar.

Dä låter mer som en snålkärring..
Men kom ihåg.
Man ä aldri snål!
Ekonomisk ä man om man kan spar minsta lilla krona!

Men va mer ä dä som gör att man plockar "vuxen poäng"?
Man gör storkok på mat.
Fryser sen ner i lagom portioner för å slipp köp sej färdirätter.
Storhandlar.
Köper sånt dä ä extrapris på.
Tar hellre husvagnen på semester.
Har kombi.
Har lån.
Pensionssparar
Läser dä oranga kuväret
Har ett stadit förhållande
Betalar tv-licens
Sorterar papper å plats
Försöker int va snygg i raf-set
Försöker va dukti mä räfs-set, bestående av kratta å spade
Hugger egen julgran
Löser korsord på en freda/lörda kväll.
Hör hellre på radio än musik i bilen.

Å så har vi 10 poängaren!
Lite pensionärs varning..
Lyssnar på Karlavagnen!

Ja om ni tycker jag ä vuxen som lever så,
säg dä int te mej..
Man får ju fan åldersnoja!
Livet bar rusar iväg...

Ta vara på livets ljusa å fina stunder säger jag bara!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Det var att ett jävla djupt inlägg du fick till:) hihi... Jag tror nog att jag är vuxen nu iaf.. Eller iaf på väg att bli?? Eller?? Borde man inte vara rätt vuxen när man ändå ska sätta ett nytt liv till verk..??

2009-06-18 @ 23:06:05
URL: http://angelicahenriksen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0